De invloed van een snelle website

Enkele statistieken over website snelheid

De gemiddelde tijd voor een webpagina om volledig te laden is 22 seconden. Maar onderzoek toont aan dat 53% van alle bezoekers een pagina sluit als ze langer moeten wachten dan 3 seconden.

Een belangrijk woord hierbij is ‘volledig’. Veel pagina’s hebben nog een hoop scripts die in de achtergrond aan het laden zijn terwijl de website al wel beschikbaar is voor eindgebruikers.

Waarom is laadtijd een belangrijk gegeven?

Zoals eerder aangehaald verlaten bezoekers een website die te traag is, maar het gaat verder dan dat. Ook Google geeft voorrang aan snellere websites.

Vooral voor lokale zaken met weinig inhoud op hun website is het dan belangrijk om hierop te focussen. Je wil immers niet dat je website lager scoort in de zoekresultaten dan die van de concurrentie.

Bij webshops is dit natuurlijk nog belangrijker, aangezien lange laadtijden rechtstreeks negatieve invloed hebben op de online verkoop.

Waarom zijn er toch nog trage websites?

Er is enige technische kennis vereist om een website te optimaliseren op snelheid. Soms ligt het niet eens aan de website, maar aan de webserver.

Goedkope webhosts hebben bijna altijd langere laadtijden dan de duurdere. Het is dus afwegen wat het doel is van de website om hierin een goede keuze te kunnen maken. Een webshop ga je dus meestal op een iets kwaliteitsvoller hosting plaatsen.

Hoe zorgt NewFront voor een korte laadtijd?

Bij NewFront voeren we standaard enkele technische acties uit die ervoor zorgen dat de laadtijd beperkt blijft.

Ten eerste comprimeren we elke afbeelding die op de website komt. Afbeeldingen met hoge resolutie zien er mooier uit, maar nemen ook meer tijd in beslag om te laden. We maken ook gebruik van het afbeeldingsformaat webp, dat ondertussen al door 80% van de bezoekers bekeken kan worden en dat gemiddeld 50% kleiner is dan jpg en png zonder veel kwaliteitsverlies.

Ten tweede maken we gebruik van caching. Caching kan je vergelijken met je ijskast. Je gaat niet naar de winkel om melk te kopen voor je koffie, om even later opnieuw naar de winkel te gaan om suiker te kopen. De cache slaat dus een lokale kopie op van de website zodat scripts en afbeeldingen al ingeladen zijn.

Laadt jouw website nog traag? Contacteer ons voor advies!