Black Friday! Zet jij het al in voor jouw winkel?

Black Friday is van oorsprong van de Verenigde Staten, maar sinds 2016 kunnen we spreken van een doorbraak in België. Black Friday gaat voor retailers dan ook niet onopgemerkt voorbij. Diverse media en verschillende retailers bevestigen dat tijdens deze dag hun beste omzet wordt gedraaid. Black Friday staat dan ook bekend als een van de beste dagen per jaar in de retail.

Dagen
Uren
Minuten
Seconden

Wat is Black Friday?

Black Friday is in de Verenigde Staten de dag na Thanksgiving en wordt beschouwd als het startschot voor kerstaankopen. Retailers adverteren dan ook met speciale aanbiedingen om mensen naar hun winkel te lokken. 

In België wordt Thanksgiving heel weinig gevierd, maar toch is het sinds enkele jaren een bekend begrip geworden want wie houdt er nu niet van massale kortingen?! Dit jaar vieren we Black Friday op vrijdag 29 november. De meeste winkels vieren dit ook nog op zaterdag en zondag. 

Wat is Cyber Monday?

Black Friday is voornamelijk gebaseerd op fysieke winkels, als we dit online vertalen krijgen we Cyber Monday. Dit staat voor de officiële opening van het online shoppingseizoen als start van de inkopen voor de feestdagen.

Cyber Monday wordt gevierd op de maandag na Black Friday, dit jaar dus maandag 2 december. Vroeger was Black Friday enkel voor fysieke winkels maar tegenwoordig wordt het ook online doorgetrokken. Het grote verschil met Black Friday zit hem in het feit dat deze deals énkel online gelden en niet meer in de fysieke winkels, vandaar ook de naam ‘Cyber Monday’.

Tips voor succes op uw webshop

Black Friday is belangrijk en als e-commerce speler moet je er gewoonweg mee aan de slag.
Tip 1: Begin er ruim op voorhand mee

Maak je doelgroep enthousiast door ruim op voorhand social media in te zetten voor de communicatie van je Black Friday Deals. Social media posts zijn een absolute aanrader om artikelen uit te lichten en je doelgroep te teasen. Een nieuwbrief helpt je dan weer om bestaande klanten te informeren over de aanbiedingen. Vergeet ook zeker je webshop zelf niet, aangezien deze voornamelijk wordt bezocht door je doelgroep. Zorg voor een leuk design met een feestelijk tintje, mooie visuals en banners zodat bezoekers direct weten waar ze moeten zijn voor de leukste deals. 

Tip 2: Zorg dat al je processen op orde zijn

Black Friday kan ervoor zorgen dat je online verkopen pieken. Dit betekent dus ook een piek in het aantal pakketjes dat verzonden moet worden, vragen die gesteld gaan worden en reacties op je social media kanalen. Zorg voor extra capaciteit tijdens en ook vlak na Black Friday zodat al deze zaken vlot verlopen. Op deze manier voorkom je ontevreden klanten en slechte reviews. 

Tip 3: Hoe ga je korting toepassen?
Er zijn vele manieren om een speciale Black Friday korting aan te bieden. Denk maar aan een kortingspercentage op het totale bedrag, een standaard korting op alle producten, een gratis extra en nog veel meer.
Wat je ook doet, zorg voor een duidelijke communicatie.
Dit kun je doen door:
  • Communicatie van de actie op je banner
  • Een opvallende kortingssticker op elke productfoto
  • Uitsturen van een nieuwsbrief en op sociale media met meer informatie
  • De producten waarop je korting geeft makkelijk vindbaar te maken onder een duidelijk ‘Black Friday’ tabje
  • Bij het afrekenen nogmaals het verschil in korting te tonen