Hoe schrijf je goede content? 5 tips!

Content is er in tekst, beeld en geluid of een mix daarvan. Maar wat is content?

Content is inhoud die beschikbaar wordt gemaakt door een medium. Dat kan een online medium zijn (zoals een website) maar ook een offline medium (zoals een tijdschrift).
Het gekke is: Als je op Van Dale het woord ‘content’ intypt, dan verschijnt er slechts één betekenis: tevreden. En dat is precies waarom ik deze blog schrijf.

con·tent (bijvoeglijk naamwoord)
1 tevreden

Je moet dus goede content schrijven om je bezoekers tevreden te houden.

Wat maakt content goed?

Goede content is waardevol voor de lezer, zorgt voor engagement en beantwoord de vragen van een bezoeker. Maar hoe schrijf je nu goede content?

1. Maak content uniek
De eerste regel voor het maken van geweldige content is dat deze uniek is. Kopieer niet gewoon content, op welke manier dan ook.

Door goede content te schrijven, kan je uitblinken als expert in de sector. Als bezoekers een blogbericht lezen dat ze eerder op een andere website gelezen hebben, zakt het vertrouwen in je bedrijf. Zorg er dus voor dat de content die je schrijft uniek is. Inspiratie opdoen is toegelaten, kopiëren is een absolute ‘not-done’

2. Maak content deelbaar
Zorg dat je lezers aangezet worden om jouw content (en dus jouw merk) te delen, en geef ze daartoe ook alle mogelijkheid. Hoe verleid je je lezers tot delen?

  • Speel in op de emoties van de lezers. Laat ze lachen of spreek hun emoties op een andere manier aan.
  • Vraag of ze het willen delen.
  • Maak het ze makkelijk en voeg alvast share-buttons toe.

3. Zet aan tot actie
Het is de bedoeling dat je content leidt tot meer omzet. Hoe zorg je ervoor dat je je bezoekers na het lezen van je content kunt converteren naar een potentiële klant?

  • Actief taalgebruik: “Kom eens langs voor een proefpakket!” en niet “Je kunt ook eens langskomen voor een proefpakket”.
  • Beschrijf duidelijk in je bericht welke actie je verwacht.
  • Maak deze actie zo makkelijk mogelijk, bezoekers houden niet van uitzoeken hoe ze iets moeten doen. Voeg dus een link naar het adres toe of verwijs direct door naar een formulier.

4. Zorg voor een aantrekkelijke, actiegerichte titel
Of het nu gaat over een blogartikel, een nieuwe video of een andere vorm van inhoud, het moet aantrekkelijk zijn. Wat iemand aantrekt om jouw bericht open te klikken, is heel belangrijk voor zoekmachines zoals Google. Zorg er dus voor dat je titel aantrekkelijk genoeg is om op te klikken.

Een aantal ideeën:

  • Gebruik lijsten: Top 10 boeken om te lezen op vakantie
  • Stel vragen: Wil jij ook 5 kilo afvallen in 3 weken?
  • Gebruik vergelijkingen: 2018 VS 2019: De hipste kledingtrends voor het nieuwe jaar

5. Structureer
Inhoud moet correct worden verdeeld. Gebruik geen grote alinea’s, houd dingen kort en gebruik aparte koppen om de inhoud van elkaar te scheiden. Goede content maakt op de een of andere manier altijd gebruik van opsommingstekens of lijsten. Ik heb het niet alleen over de titel en de inhoud, ook binnen de inhoud moet je deze tip toepassen.

Je maakt content makkelijker leesbaar door deze uit elkaar te halen.
Goede content is content die goed ‘gevonden’ wordt. Niet alleen omdat deze uniek, relevant en toegankelijk is maar ook omdat het voldoet aan de SEO-voorwaarden.

Te weinig kennis van SEO? Of vind je het moeilijk om zelf goede content te maken?

Dan staan wij voor je klaar. De grootste uitdaging van content marketing ligt in content creatie. Er zijn talloze vormen van content en manieren om deze te genereren waardoor het soms lastig is overzicht te houden. Contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek.