Wat is het doel van een website?

Een website moet een doel hebben, daar is iedereen het over eens. Als je een duidelijk doel voor ogen hebt, kun je je website op een effectieve en efficiënte manier inzetten.

Er was een tijd waarin het voldoende was om enkel een website te hebben zonder hier te veel tijd aan te besteden. Deze tijd is voorbij. Een website is het online visitekaartje van je bedrijf. Als deze niet in orde is, of niet professioneel oogt dan wordt je hierop afgerekend. Daarom is het als ondernemer dus uiterst belangrijk om stil te staan bij het nut en het doel van je website.

Doel

Een website kan één doel hebben, maar ook meerdere doelen. Bij het laten ontwerpen van je website is het van belang om het doel dat je kiest voor ogen te houden en dit te bespreken met je webdesigner.

Voorbeelden van doelen

  • Bestaande klanten informeren over de werking van je bedrijf, prijzen, etc.
  • Nieuwe klanten aantrekken
  • Producten verkopen en klanten rechtstreeks laten betalen
  • Bedrijfsimago overbrengen
  • Efficiëntere communicatie met klanten

Voorbeeld: Bedrijfsimago overbrengen
Als het doel van je website is om het bedrijfsimago over te brengen aan de bezoekers, is het belangrijk om je te richten op de uitstraling van je website. Heb je een zaak die heel strak ingericht is? Zorg dan ook voor een strak website design. Wil je dat je zaak rust overbrengt? Zorg dan dat je website rust uitstraalt.

Gebruik sfeerbeelden, maar zorg ervoor dat je website niet alleen mooi oogt maar ook een duidelijke inhoud heeft met goed geschreven content een goede technische structuur.

Zoek een goede designer die jouw bedrijfsimago op de juiste manier weet te vertalen naar een goede website.

Een ander voorbeeld: Bestaande klanten informeren en producten verkopen
Nog meer als in 2018 zal 2019 een digitaal jaar worden. Veel klanten zoeken informatie op het internet over een product en waar ze het kunnen kopen. Een goede vindbaarheid van je website is daarbij uiterst belangrijk.

Is je website gekend bij de klant, dan bepaalt het vertrouwen dat de website uitstraalt of de klant nieuwsgierig wordt. Wanneer je website niet up-to-date is en weinig en onduidelijke informatie bevat, zal de klant de site snel wegklikken. Zorg er dus voor dat je website vertrouwen en kennis uitstraalt. Een paar tips:

  • Zorg voor een eenvoudige en overzichtelijke website;
  • Zorg voor een duidelijke navigatie en homepagina;
  • Zorg voor een duidelijke contactpagina. Een bezoeker moet direct het adres, het telefoonnummer of het e-mailadres van jouw onderneming kunnen vinden;
  • Zorg voor een goede vindbaarheid (SEO);
  • Zorg dat alle informatie op de site up-to-date is;

Op zoek naar een webdesigner die jouw bedrijf op de online kaart zet? Contacteer ons voor een vrijblijvende afspraak.